Идеалната дрямка

0
366

Дрямка в колата

Реклама

Науката отдавна твърди, че кратката дрямка през деня е полезна. Тя дава почивка на мозъка и по този начин повишава капацитета му да се справя с предизвикателствата на деня. Също така, кратката дрямка повишава способността ни да решаваме проблеми.

Колко точно обаче е дълга идеалната дрямка? По принцип 10 минути са напълно достатъчни, за да се освежиш, но все пак зависи от случая. Ето по какво се различават различните по времетраене дрямки:

10-20 минути

Кратката дрямка от 10-20 минути е подходяща в онези случаи, в които искаш бързо да повишиш енергичността си. Краткото време предполага, че достигаш само до ранните нива на съня (NREM или non-rapid eye movement). Поради това ти е по-лесно да се събудиш и да продължиш със задачките си, отколкото би било, ако беше спал дълбоко.

30 минути

По-голямата продължителност на тази дрямка всъщност пречи на събуждащия й ефект според някои изследвания. След 30 минути сън много хора се събуждат изморени, а често и с главоболие и с усещане като след препиване и им трябват поне още 30 минути, за да усетят ползотворния ефект на съня.

60 минути

Тази продължителност на дрямката е най-добра за запаметяване на факти, имена и лица. За това време се стига и до така наречения бавновълнов сън, който е най-дълбок. Има обаче и отрицателна страна – подобно на 30-минутната дрямка, и 60-минутната предполага известна умора и замаяност при събуждането.

90 минути

Това време е достатъчно за пълен цикъл на съня с неговите леки и дълбоки фази. В това се включва REM (rapid eye movement) сънят, който обикновено се свързва с фазата на сънищата. Тази дрямка подобрява креативността и емоционалната и процедурната памет (неща, свързани с дейности като изкуство, спорт и т.н.) Също така, тази дължина на съня не позволява да се достигне до инерция, което означава, че се будиш по-лесно, отколкото след по-дълъг сън.

Още за дрямката…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here