снимка: huntz, Flickr
Бизнес общуването е по-различно от разговорите с приятели. Когато говориш с шефа или колегите си, запознаваш се с нов клиент или се обаждаш по телефона на друга фирма, тези разговори спадат към по-официалното общуване, за което има някои важни правила на етикета.
Защо трябва да ги спазваш? Защото чрез тях ще накараш хората да се чувстват по-приятно в компанията ти, което е много важно за бизнес отношенията и за кариерата ти.
Правило 1: Бъди официален
Официалното поведение винаги е добър избор за бизнес разговорите. Ако сега се запознаваш с човека, подай му ръка, представи се и, поне в началото, се придържай към „вие”. В някакъв момент може да решите да минете на „ти”, но това ще стане по-късно. В никакъв случай не започвай със „Здрасти, как си?”.
Правило 2: Запомни името на човека отсреща
Ако за първи път се срещаш с някого, постарай се да запомниш името му, когато той/тя ти се представи. Хората обичат да помниш имената им – това показва, че им обръщаш внимание и че наистина слушаш какво ти говорят.
Виж още: Как да запомняш имената на хората
Правило 3: Опознай лошите си навици, за да не ги покажеш
Обичаш да дъвчеш дъвка или имаш навика да говориш с пълна уста? В официална среда това прави много лошо впечатление. Ако си на събитие, където има храна и напитки, придържай се към малки хапки и малки глътки, за да не бъдеш изненадан с пълна уста.
Правило 4: завърши разговора подобаващо
Т.е., с ръкостискане. Обърни се към човека по име и му дай визитката си. Ако разговорът е по телефона, благодари на човека отсреща за отделеното време и се разберете кога ще се чуете отново.
За какво да говориш, когато си на събитие по работа – виж няколко опасни и няколко безопасни теми…