Ванкеловият двигател

0
146

Ванкелов цикълНяма например над 60 движещи се части, характерни и за най-простите бутални мотори, всяка от тях потенциална повреда. В един двуроторен ванкелов двигател има точно… няколко – двата ротора, ексцентричния вал и тук-таме някоя помощна парчетия.

Реклама

Няма клапани, тъй като всмукването на горивната смес и изхвърлянето на отработилите газове се осъществява през канали в стените на кожуха, подобно на двутактовите бутални двигатели. А кога да става това се определя от положението на ротора.

Няма бутала и мотовилки, които да се мятат нагоре-надолу. Това спестява тегло и значително намалява вибрациите. При еднаква мощност един ванкелов двигател е забележимо по-малък по размери и два пъти по-лек от буталния му еквивалент. А ниското ниво на вибрации и малкият инерционен момент на движещите се части позволяват работа при по-високи обороти.

Няма го неравномерният поток от мощност. За един оборот на ротора (три цикъла) ексцентричният вал прави три оборота, което осигурява приток на мощност през близо 75% от времето на работа срещу 25% при конвенционалните агрегати.

Разбира се, ванкеловият двигател си има и проблеми..

Въпреки използването на материали, немислими при други видове двигатели като керамични сегменти например, има някои неща, които му куцат.

В сравнение с четиритактовите бутални двигатели, при роторния има значително по-кратко време за впръскване на горивото. Това е резултат от начина, по който горивната камера се движи спрямо всмукателните канали. Липсата на всмукателен клапан пък не позволява съхранението на готова горивна смес.

РоторИма и още. Сложната форма на горивната камера не е съвсем идеална за протичането на горивния процес. При работния такт, поради движението на ротора, горящата въздушно-горивна смес се завихря и не може да постигне пълно изгаряне, което налага използването на две, че в някои двигатели и на три запалителни свещи. В последното поколение ванкелови двигатели на Мазда – Renesis този проблем е почти решен чрез използването на странични вместо периферно разположени всмукателни канали. Но въпреки всичко тези мотори си посръбват малко повече бензин.

На фона на предимствата, които имат ванкеловите двигатели, недостатъците на повечето от тях са отстраними и изглеждат напълно пренебрежими. Защо тогава тази малко чудата, но иначе чудесна конструкция не е толкова популярна и не намира такова приложение като буталните двигатели?

{gallery}tech/cars/vankel/chic&width=180&height=180&widthgal=200{/gallery}

Ами всъщност намира. Болшинството от леките и свръхлеки самолети, пърхащи по света, се задвижват именно от ванкелови двигатели. Повечето от тях са произведени от Мазда и световнонеизвестната швейцарска фирма Мистрал Енджинс (Mistral Engines), а и от Wankel GmbH, разбира се. Роторни двигатели се монтират и по разни картове и други самоделни и серийно произвеждани машини.Задвижвани с пирокапсули моторчета пък можете да намерите в някой Мерцедес – използват ги за натягане на предпазните колани преди евентуална катастрофа…

А защо само Мазда ги слагат в колите си? Ами, защото им стиска!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here