Представи си, че трябва да изминеш дълго разстояние с кола. Сам си и няма кой да те смени на волана. Когато се измориш, трябва да спреш и да се наспиш, за да не създадеш опасност на пътя.
Технология, разработена от Volvo, обаче ще промени изцяло тази ситуация. Тя ти позволява да предадеш управлението на колата си и да полегнеш спокойно, че дори и да сънуваш.
Концепцията се състои в това, че няколко коли се движат в колона, близо една до друга, и всички са управлявани от шофьора на първата, който е професионалист. Контактът между колите се осъществява чрез високочестотни радио вълни, като за тази цел автомобилите трябва да са на по-малко от метър един зад друг. Така създадената колона може да се движи с до 110 км/ч. Дори може да изпреварва бавно движещи се превозни средства.
За да се включи в колоната, шофьорът трябва да плати малка такса. Трябва и да резервира мястото си предварително, за да може да се включи в желаното време и на точната отбивка на магистралата.
Всеки следващ автомобил се присъединява към колоната в нейния край и позволява на системата да го „заключи“ към движението на предната кола. От този момент нататък професионалният шофьор, който е начело на колоната, има пълен контрол над волана и спирачките на новоприсъединилия се автомобил. По подобен начин става и излизането от колоната – с предварителна заявка и с помощта на технология, която те отвежда до най-близката отбивка.
От Volvo сравняват усещането да се включиш в колоната с това да се качиш във влак или автобус. С тази разлика, че във всеки един момент можеш да се отделиш от маршрута на колоната и да поемеш по своя път със собствената си кола. И не ти се налагат прекачвания.
От компанията твърдят, че движението в колоната ще е с 20 до 40% по-икономично, отколкото извън нея, тъй като малките дистанции между колите ще намалят въздушното съпротивление.
Не е необходимо колата ти да е Volvo, за да се включиш в колоната, но трябва да имаш необходимата технология.
Подобни технологии се разработват от 90-те насам. Очаква се системата на Volvo да бъде тествана в края на 2010 г. край Гьотеборг, Швеция. Прототипът би трябвало да е готов през 2011 г. Технологията би могла да навлезе в широка употреба през 2018 г.
Последните модели на Volvo вече включват някои характеристики на тази система. Някои имат автоматични спирачки, които могат да предотвратят сблъсък с колата пред теб при ниска скорост. Един модел има и система за избягване на сблъсъци с пешеходци, която включва камера, софтуер за визуално разпознаване и радар.