Космосът в ежедневието ни

797
Космос
Човек на космически фон

Животът ни
е пълен с удобства, които облекчават всяка част от него – от придвижването до работното място до пускането на водата в тоалетната. Интересното е, че много от откритията, които ползваме всекидневно, са разработени не за нас, а за космонавтите.

„Не” на кабелитe

СондаКогато на Американската космическа агенция (НАСА) им хрумва да изпратят космонавти до Луната, решават да ги натоварят с няколко задачи. Така и така ще се разкарват, идеята на агенцията е астронавтите да изкопаят малко камънак от лунната повърхност за изследвания. За тази цел са необходими сонди. Добре, обаче да провесят кабел от Земята до Луната изглежда леко непрактично и достойно за отчайващ опит за научнофантастичен филм.

Затова в космическата агенция решават да мислят иновативно и да създадат друг вид инструменти – с презареждащи се батерии и специални мотори, използващи малко ток. След това се родили прахосмукачките… Както и идеята, че за да ползваш електрически уред, не е необходимо от него да висят двайсетина кабела или пък да си носиш няколко чифта батерии в джоба.

Има ли пушач в самолета?

70-те, НАСА, работа по първата американска космическа станция Skylab. От агенцията възлагат на няколко умни човека да разработят устройство, което да реагира на дим и токсични газове в станцията. Ражда се първият детектор за дим. Няколко години по-късно се появяват такива устройства за обща употреба, които се разпищяват, когато има дим от пожар (или от много гореща вана). И всичко е тръгнало именно от Космоса, където предпазването от пожари е особено важно, защото ако се стигне до гасене на огън, не може да се разчита нито на пожарната, нито на напускане на сградата…

Здравите очила от Космоса

Отново с цел по-добро качество на оборудването на космонавтите се създава изключително твърдо покритие за стъкла. Това се пренася в очилата на обикновения човек и те стават много по-здрави и устойчиви на надраскване. А всичко е тръгнало от необходимостта космонавтите да са добре защитени в скафандрите си в открития Космос и стъклото, през което гледат, да не се окаже строшено от космически отломки.

По-удобни гуменки…