Ползите от следобедната дрямка

0
69

Дрямка

Реклама

При съвременния начин на живот повечето от нас не могат да си позволят да дремнат следобед. Нещо повече, на съня през деня се гледа с лошо око, а на хората, които все пак намират начин да поспят следобед, се гледа като на мързеливци.

А всъщност следобедната дрямка може да бъде доста полезна, включително и за работата ни.

За разлика от повечето животни, които редуват сън и будно състояние няколко пъти по време на денонощието, човекът си набавя съня наведнъж. Смята се, че пещерните хора също са спяли на няколко пъти по малко – така винаги е имало някой, който да е буден и да пази останалите.

Днес се смята, че най-добре за хората е да спят по-дълго през нощта и по-кратко – през деня. Това е била практиката на древните римляни, а това донякъде е и естественото поведение на човека. Изследвания са показали, че хората са „програмирани” да спят следобяд – когато са поставени в среда, където липсва индикация за часа, те сами влизат в този цикъл на дълъг нощен и кратък следобеден сън.

Какви са ползите от следобедната дрямка?

1. Повишава работоспособността

Когато клепачите ти сами се затварят, не вършиш особено добра работа. Затова пък, ако намериш време за кратка дрямка, след това енергията ти ще е доста повече и работата ще върви по-бързо и по-лесно.

Изследване на НАСА е показало, че 40-минутната дрямка увеличава работоспособността със 100%. Други изследвания пък са показали, че 20-минутна дрямка е по-ефективна от 200 мг кофеин или от кратка тренировка. Също така, пилотите, на които им позволяват да подремват за кратко, докато другият пилот управлява, след това по-лесно оставали будни и правели по-малко грешки по време на излитанията и кацанията.

С две думи, възможно е, ако намериш време за кратка дрямка през деня, през втората част от деня да си също толкова енергичен, колкото и през първата.

2. Подобрява работната памет и запаметяването при учене

Работната памет е свързана с работата върху сложни задачи, при които трябва да обръщаш внимание на едно нещо, докато в същото време помниш още няколко. Този вид памет се подобрява след сън. Също така, запазването на спомените в дългосрочната памет става по-бързо, ако след като си придобил някаква информация, дремнеш за малко. С две думи, при учене дрямката е особено необходима.

Още…

снимка: Paul Li, Flickr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here