Да можеш да отстояваш позициите си е качество, което се цени във всяка работна среда и което ще ти помогне във всяка работна среда. Без значение дали си мениджър или служител, винаги е важно да можеш да заявиш позиция и да я отстояваш.
Само че хората често бъркат отстояването на позиции с агресивното поведение. А това съвсем не са едни и същи неща.
Разликата
Да можеш да отстояваш позициите си означава да можеш да заявяваш какво искаш и какво смяташ за правилно, необходимо и разумно. Да си агресивен означава да правиш каквото намериш за добре, без да се интересуваш как поведението ти се отразява на околните.
Както се сещаш, първото е ценно качество, а второто ще ти спечели по-скоро врагове и неприятности.
Как да разграничиш двете и да отстояваш позициите си на работа, без да бъдеш агресивен? Ето няколко начина:
1. Използвай двупосочна комуникация – околните трябва да знаят какво е мнението ти, но и ти трябва да знаеш какво е тяхното. Опитай се да приемаш чуждото мнение, за да можеш да очакваш от околните да приемат твоето.
2. Когато изказваш позиция или изискване – например за начина, по който се върши нещо, или за увеличението на заплатата ти, – бъди възможно най-конкретен.
3. Винаги, когато отстояваш мнения и позиции, бъди мил, спазвай добрите обноски и запазвай спокойствие.
4. Ако смяташ да поискаш нещо от колегите, шефа или подчинените си, направи го в началото на разговора. Колкото по-рано разберат хората какво точно искаш, толкова по-добре.
5. Оставяй и околните да отстояват своите позиции, за да бъде комуникацията ви по-ползотворна.
6. Ако се налага, бъди готов и на компромис.
Ако успяваш да заявяваш позициите, мненията и нуждите си по ясен, твърд, но не и агресивен начин, ще видиш, че ще получаваш нещата, които искаш, без да си създаваш неприятели в офиса.
снимка: sxc.hu