Имайки предвид, че прекарваме по-голямата част от времето, в което сме будни, на работа, логично е да искаме да се чувстваме добре сред колегите си. Понякога това се получава от само себе си, но друг път нямаме такъв късмет и се налага да се справяме или с някой неприятен шеф, или с един или повече неприятни колеги. Как да се справим с тях?
Първо, важно е да установиш дали въпросното същество ти пречи в работата или просто те дразни, защото е противно. (Използваме думата „колега”, имайки предвид и мъже, и жени.) Ако антипатията ти е на личностна основа и е свързана с това как говори, изглежда и т.н. въпросната личност, тогава няма защо да правиш каквото и да било по въпроса. Старай се да не слушаш досадните му и/или глупави коментари, върши си работата и гледай да не ти се налага да прекарваш извънработно време с индивида. Всичко това, разбира се, не трябва да става обществено достояние. Бъди резервиран, но не враждебен и не говори зад гърба на колегата, колкото и да ти идва отвътре.
Това е по-лесният случай. По-сложният е, когато колега или колеги са неприятни към теб и това влияе зле на работата ти. Тогава не можеш да си позволиш да подминеш проблема. Има доста начини, по които един противен субект може да пречи на работата ти, затова не претендираме за изчерпателност, изброявайки подвидовете на вида „дразнещ колега”.
Мързеливият досадник
Когато някой си удължава почивките, това не е твоя работа. Но е твоя работа, ако ти го отнасяш. Ако например за несвършената работа се наложи всички да останете до късно или ако с безкрайните си почивки въпросният индивид ти пречи и те разсейва, проблемът пряко те засяга. Това е типът дразнещ колега, който съвършено добре съчетава умението да не върши работа с умението да пречи на останалите да работят.
Не е лесно да кажеш на някого, който стои над главата ти от половин час, говорейки глупости: „Изчезни, защото ми пречиш да работя!”. И не би трябвало да го кажеш така грубо. Но все пак…