Малките коли са по-неустойчиви при удар, отколкото големите – това не е нещо ново. Но през последните десетилетия устойчивостта на автомобилите е все по-голяма и това важи и за малките. Новината е важна за онези, които по различни причини – финансови и т.н. – избират по-малка кола.
Да проверят как точно стоят нещата са се заели от американския Застрахователен институт за автомобилна безопасност. Според тях смъртността в малки коли е спаднала от 165 на милион през 1996 г. на 106 на милион днес. От организацията правят и краш тестове как реагират различните автомобили при фронтален удар. Докато преди десет години нито една от най-продаваните марки малки автомобили не е успявала да получи добра оценка, сега това постигат 14 от 17.
С развитието на технологиите малките автомобили вече разполагат с много компоненти, осигуряващи поне малко повече устойчивост и безопасност: въздушни възглавници (повечето имат отпред, а някои – и отстрани), електронен контрол на стабилността и т.н. Има и промени в структурата на вътрешната част автомобила, които намаляват натиска при евентуален удар.
От организацията са сравнили резултатите от тестовете на няколко стари модела малки автомобили със съответните нови и резултатите са доста показателни. Докато новият Chevrolet Cobalt е получил оценка „добър” (най-високата), моделът от 1995-2005 г. е оценен като „слаб”.
Тези общи оценки са на базата на няколко фактора, най-вече степен на нараняванията по тялото на манекена, който се поставя в колата за тестовете. Най-голямо значение имат травмите по главата, врата, гърдите, краката.
Освен всичко това производителите предприемат и други мерки за безопасност за малките автомобили на пътя. Една от тях е тенденцията да се конструират камиони с по-ниски предни части. Разликата във височините на камионите и колите винаги е била проблем, защото при евентуален удар между двете колата – особено малката – е в много по-лошо положение. Затова има идеи все повече камиони да се произвеждат по-ниски, а и по-леки. По-ниският камион, в случай на сблъсък, ще удари колата не на нивото на пътническия салон, а на нивото на броните.
Все пак, въпреки всички развития, ако вземем най-малкия и най-големия автомобил, рискът от смъртоносни наранявания при катастрофа е 2 пъти по-голям при малкия. Но поне положението е по-добро, отколкото преди 10 години.
Ако ще си купуваш малък автомобил, добра идея е да потърсиш информация за проведени с него краш тестове.