Зимните гуми

0
391

Без... гумиКъсна есен. Сняг. Облаци. Под уморения им поглед вятърът безмилостно съблича доскоро зелените листа. Трепкащите живи клонки са се превърнали в сиво-кафяви вкочанени пръчки. А ти сложи ли вече зимните гуми?

Реклама

Дискусиите на тема автомобилни гуми са шарени и многобройни като родните попфолк звезди. Мнения и вкусове всякакви – все пак ние българите разбираме от всичко. Безспорно е обаче, че летните гуми не обичат студа, зиморничави са. Те са тихи, красиви и независимо дали ускоряваме или спираме, гърчат асфалта. Но не и когато е студено! За тогава си има зимни гуми.

Защо?

Двете най-важни неща за автомобилната гума са съставът на каучука и шарката на протекторния рисунък, по нашенски – грайферът. При зимните гуми те са специално разработени да осигуряват сцепление при ниски температури, в условия на заснежена и заледена пътна настилка, кал и други такива гадости.

Каучукът, от който са направени зимните гуми, има оптимални характеристики при ниски температури. При по-топло време износването на зимната гума добива страховити темпове. Същото важи и за летните гуми, карани на студено (например през зимата). Каучукът става „по-твърд” и освен че не осигурява необходимото сцепление, губи и механичните си качества, което води до повишено износване.

Грайферът на всяка гума може да се оптимизира за суха или мокра настилка, пътно поведение, дълголетие, икономичност или комфорт. Намирането на оптималното решение не е лесно и за това се харчат милиони.

{gallery}/tech/cars/wintertyres/tires{/gallery}

Принципите обаче са еднакви, независимо от типа гума. Широки канали и насочен грайфер подпомагат пътното поведение на мокра, съответно заснежена настилка, тъй като позволяват по-голям „дебит” Снягот сняг и вода да минава през гумата. Съответно можеш да газиш в по-дълбоки локви и по-дебел сняг с по-висока скорост. Това обаче означава по-лошо сцепление на сухо. По-твърд каучук се износва по-бавно, но е по-шумен и се хлъзга по-лесно и т.н.

Затова зимните гуми имат по-широки канали на грайфера, но не са най-подходящите за супер спортни изпълнения, за тази работа си има лято и сликове. Характерни са и малките прорези в „бутоните”, осигуряващи повече контрол над автомобила върху лед.

Кога?

Паднат ли температурите…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here