Аертон Сена, състезанията и търсенето

0
15014

Аертон Сена с Lotus
Сена с Lotus. Снимка: Peterhanna, Wikimedia Commons

Реклама

Дебютира с Toleman – британски производител на състезателни коли от началото на 80-те. Отборът на Toleman е относително неизвестен, но е единственият, с който Сена успява да се споразумее (след като Williams и McLaren нямат свободни места за пилоти, а генералният спонсор на Lotus иска британски пилот).

Най-доброто състезание за Сена през този първи сезон е Гран При на Монако. Това е събитието, което показва, че автомобилният спорт ще има нова звезда.

Състезанието се провежда при изключително проливен дъжд и е спряно преди финала от съображения за безопасност. Сена завършва втори след французина Ален Прост с McLaren.

Сена не се задържа дълго в Toleman. Отборът има твърде малко ресурси за все по-голямата амбиция на Сена да бъде все по-бърз.

През 1985 г. той подписва договор с Lotus, където се състезава три сезона. През 1988 г. решава, че няма накъде да се развива повече с Lotus и че има нужда от нещо ново. Тогава подписва с McLaren, с които се състезава шест сезона, печелейки три световни титли.

Когато се прехвърля в McLaren, Сена става съотборник с Ален Прост – пилот, който ще стане най-големия му съперник на пистата, но и особен вид приятел. Двамата са постоянно по петите си, измъквайки титли един от друг. Когато през 1993 г. Прост се оттегля от спорта, на Сена започва да му липсва съперничеството и стремежът да побеждава Прост. Няколко дни преди смъртта си Сена прави интервю на пистата в Имола, в което специално поздравява Прост, казвайки, че липсата на френския пилот на пистата се усеща.

Превъзходството на Сена по пистите е безспорно през тези години и нито Прост, нито друг пилот може да му го оспори. Всеки, който го познава, може да каже защо това е така – Сена просто влага всичко от себе си и в спорта, и в живота. За него половинчатите усилия просто не са вариант, а постоянната цел е една – усъвършенстване. Това не важи само за спорта, но и за живота като цяло. Част от усилията му са насочени към благотворителност и особено към това да помага на бразилските деца, родени в бедност. Това е кауза, с която роднините му продължават да се занимават и до днес.

Енергията му да се състезава и да е най-добрият е толкова голяма, че Прост казва, че за Сена победата е по-важна от живота. Британският пилот Мартин Бръндъл добавя: “Сена е гений. За мен геният е точно на правилната страна на неуравновесеността. Той е толкова развит в това, че е почти отвъд ръба. Доста близо до ръба.”

Самият Сена също понякога усеща, че прекалява. Когато например побеждава Прост в Монако през 1988 г., той е толкова бърз, че сам се стряска: “Внезапно се уплаших, защото осъзнах, че съм много отвъд съзнателното си разбиране за онова, което става. Бавно прибрах колата и не излязох до края на деня.”

Аертон Сена гледа на състезателното каране като на начин да опознае сам себе си…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here