Коледа – началото

0
313

 Сатурналиите
Което си е така, така си е. Римляните да не ни се сърдят, ама през тази една седмица вероятно никой не е оставал неощастливен… поне по няколко пъти. Затова думата „сатурналии” в християнския свят се възприема като синоним на оргии, разврат и всякакви такива работи. Сам се сещаш, че никой не е ходел на работа по време на… ами, оргията. Нищо чудно, че римският поет Катул нарича празника „най-хубавите дни”.

Реклама

Много забавен момент е, че по време на Сатурналиите роби и господари сменяли ролите си. Слугите ставали господари на господарите си за една седмица. Затова робите се възползвали от случая да наругаят господаря така, че да му държи влага за една година напред, до следващия празник. А най-якото е, че за всичко това робите не били наказвани!

Не само древните римляни са празнували важните си празници през зимата – това е обща практика за много народи. Причината е, че тогава има по-малко селскостопанска работа и следователно – повече време за купон. Вилендорфската ВенераПък и връзката със зимното слънцестоене е важен фактор – езичниците са привързани към природата и промените в нея толкова здраво, колкото праисторическите хора – към Вилендорфската Венера (вдясно).

Разбира се, това не са единствените нехристиянски корени на Коледа. Има и други, но ако вземем да се ровим из тях, учените ще ни се разсърдят, че им взимаме хляба.

Християнството

Както се сещаш, във времената на ранното християнство датите на повечето празници се определят не под влияние на историческата истина, а на най-различни неща, например – изненада! – разни природни явления (пролетното равноденствие и т.н.) През трети век за пръв път се споменава датата 25 декември като рождена на Исус. Тогава още я нямало идеята, че това трябва да се празнува по някакъв начин, даже напротив – един теолог казал, че само грешниците празнуват рождения ден на когото и да било.

С течение на времето нещата се изменили. След като император Константин престанал да преследва християните и вместо това погнал нехристияните, започнал един дебат – за природата на Христос. От една страна, Александрийската школа…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here