Така че, за да бъдем честни, лъжа номер 2 е по-скоро полуистина. Да, има некадърни учители. Има и корумпирани. Има и просто неуки. Но за това вина имате именно вие, господа и госпожи, работещи в МОН и регионалните инспекторати. От вас зависи да разработите схема, по която некадърните да се пренасочат към други професии, които не изискват особена ученост. Това не е и не може да бъде в правомощията на добрите учители.
„Ако учителите не приемат подаянията, които им предлагаме вместо исканите 100% увеличение, учебната година ще се провали; ще намалим ваканциите на учениците, ако стачката продължи още Х дни…”
Така… Това е много добра манипулация, граничеща с дебела лъжа. Тук просто застиваме, възхитени от уменията на управляващите – ето защо сме ги избрали все пак. Кой друг би могъл така вещо да яхне родителските притеснения, опасенията около матурите и притесненията, че учениците и малките деца са без надзор вече две седмици? На този подход би се възхитил и Гьобелс, ако се беше занимавал с учителски стачки.
За да разясним техниката на тази лъжа, се разровихме в Правилника за прилагане на закона за народната просвета. Ето какво се казва там, чл. 92, ал. 2: „ Учебните занятия са с продължителност не повече от 38 и не по-малко от 31 учебни седмици.” Добавяме и първата алинея от този член: „Учебната година започва не по-рано от 15 септември.”
Какво излиза? Че трябва да мине доста време, преди да се говори за опасност от проваляне на учебната година и преди да се заиграваме с родителските притеснения. Седемте седмици между минималната и максималната продължителност на учебните занятия трябва да минат в стачка, за да се провали годината или да се наложи намаляване на ваканциите. А министър Даниел Вълчев ей така, между другото, повдигна темата още в началото на стачката, сякаш предпоставяйки нейната голяма продължителност, която той няма желание да намали. Което води до следващата лъжа.
Лъжа номер 4: „Искаме проблемът да се разреши бързо и децата да тръгнат на училище.”
Няколко дати: За учителска стачка се говори от месеци; във Френската гимназия в София изразиха протест още в края на миналата учебна година. Имаше предупреждения, имаше ден на мълчанието. Едва на 24 септември започна ефективната стачка. Първата среща между учители, синдикати и министрите на образованието и финансите се проведе на 4 октомври, след две седмици ефективни стачни действие. Резултат от срещата нямаше. Загрижеността е очевидна.
Но стига толкова. Изобретателността на министрите е голяма и ако решим да изброяваме всички техни лъжи само по въпроса за учителската стачка, трябва да напишем научен труд. Ще спрем по тази тема и ще се заемем да разучим въпроса с Халеевата комета, който е доста актуален в МОН през последните седмици.