Писателското поприще е доста примамливо за много хора, а за някои даже е доходоносно. Затова предлагаме на всички управляващи, които взеха отношение по въпроса за учителската стачка, да съберат лъжите си в сборник, да го издадат и да припечелят за джобни – очевидно парите не им стигат, като гледаме как ревниво пазят под възглавниците си бюджетния излишък.
И понеже ние сме разбиращи и възпитани в дух на взаимопомощ, се заехме да помогнем на бедните управляващи да съставят сборника си.
Лъжа номер 1: „Ние сме загрижени за качеството на българското образование.”
Добре казано. Звучи благородно и почти правдоподобно: „Тази програма включва и финансови ангажименти от държавата, и ясна програма за модернизация на образованието по европейски стандарти“. (Премиерът Сергей Станишев за правителствената програма за образование.)
Интересно е защо едва сега, по време на стачката и малко преди нея, от правителството се сетиха да пишат програми и да си поставят маската на загриженост. Как стана така, че тъкмо в навечерието на протестите от МОН и правителството се сетиха, че има проблеми в образованието и че качеството му не било на ниво? Съвпадението всъщност е чиста проба лъжа. „Притесненията” за качеството на преподаването, за частните уроци и неграмотните ученици би било искрено, ако се беше появило преди година например. Сега е само опит да се отклони вниманието на обществото от чисто финансовите проблеми на учителите. И този опит, трябва да признаем, е доста успешен.
Лъжа номер 2: Не е необходимо да се дават пари на хора, които не си вършат работата.
Тази лъжа не е изричана в пряк текст, но има достатъчно намеци, свързани с лъжа номер 1 – качеството на образованието.
Което си е така, така си е. Има учители, които не си вършат работата. Това обаче е само повърхността. Под нея стои въпросът: Тези учители, които не работят добре, сега ли се появиха в училищата? Откъде се материализираха? Кой ги назначи?
По този повод една уважавана от нас преподавателка каза (свободен цитат): Защо обвиняват учителите, че сред тях имало некадърни, при условие, че не е тяхна работа, а работа на МОН да не допуска тези хора да преподават?
Така че, за да бъдем честни, лъжа номер 2 е по-скоро полуистина…